2013. június 19., szerda

Mi kell még?

...mármint a szótanuláshoz? Ha már igazán, de tényleg minden nap foglalkozunk a nyelvvel: cikkeket és könyveket olvasunk, idegen nyelvű műsort nézünk a tévében, napi 10 szót megtanulunk - akkor még mi segítheti a szókincsük bővülését?

 Az előző bejegyzésben említett tesztelő oldal nemcsak gyűjti, hanem némileg elemzi is az adatokat. Ezekből négy következtetést olyan következtetést fogalmaz meg, amin érdemes elgondolkodni.

1. A jótanulók szókincse akár kétszerese is lehet az átlagnak. Azt ugyan nem fogalmazza meg, mit jelent jótanulónak lenni, illetve mi segíti az iskolai teljesítmény javítását. Nyilván köze van a sok olvasáshoz.

2. Az is számít, ha az ember aktívan vesz részt a nyelvórákon. A vizsgálatot végzők szerint azonban ez legfeljebb 50%-nyi szókincsnövekedést hozhat. Persze nem csoda, hogy erre következtetnek, hiszen kifejezetten az aktív szókincsre kérdeznek rá a tesztben.

3. A legfontosabb az aktív szókincs kialakításában az, mi minden iskolán, tanórán, kötelező anyagon kívüli tevékenységet végzünk az idegen nyelv segítségével. Akik a kötelező kereteken kívül is sokmindenre használják a nyelvtudásukat, több, mint kétszerannyi szót ismernek kevésbé aktív társaikhoz képest. Érthető, hiszen a kommunikáció során a beszélgetőpartnerünktől is sokat tanulunk, és saját tudásunkból is többet ásunk elő, mint egy szódolgozat során.

4. A legnagyobb aktív szókészlettel pedig azok rendelkeznek, akik külföldön éltek valamennyi ideig. Egy évet sem kell kinn tölteni ahhoz, hogy akár 10.000, igen: tízezer szavasra növekedjen a szókincsünk. Egy amerikai felnőtt átlagosan napi 0.85 szóval gazdagodik. Hasonló gyarapodásra számíthatnak azok, akik egy évnél hosszabb ideig tartózkodnak külföldön.

Lám, lám: egy jó nyelvtanár sokat tud segíteni magyarázataival és tanulási módszerek oktatásával, de a munka dandárját magunknak kell elvégezni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése